Nieuws

The Break Out Sessions: kruisbestuiving voor regionale songwriters en producers




The Break Out Sessions: kruisbestuiving voor regionale songwriters en producers




Onlangs vond in een groot huis in het Drentse Wittelte de eerste editie plaats van The Break Out Sessions; een writingcamp georganiseerd door de Limburgse poppodia Grenswerk, De Bosuil en ECI Cultuurfabriek. Producers, songwriters en vocalisten uit Noord-Limburg kwamen hier samen om aan nieuwe muziek te werken. “The Break Out Sessions is er voor de makers die op de springplank staan en het amateurschap willen ontstijgen”, zegt Wieneke Lamers van Grenswerk in Venlo.



Makers van dance- en hiphopmuziek zijn er volop in Limburg, alleen zijn ze soms nog een beetje onzichtbaar. Dit voor zowel het publiek als voor hun collega’s en de poppodia. Het doel van The Break Out Sessions is om deze talenten zichtbaar te maken en te helpen bouwen aan een professionele carrière in het muzieklandschap. “Bij Grenswerk vinden we investeren in lokale makers, in de breedste zin van het woord, heel belangrijk”, zegt Wieneke Lamers, coördinator talentontwikkeling en educatie bij het Venlose poppodium. “Dat is gezond voor de ontwikkeling van de stad, voor de regio en voor de sociale en culturele infrastructuur. Wij hebben hier de kennis en kunde in huis om dit soort projecten te organiseren. We zien dat veel talenontwikkelingsprojecten vooral zijn gericht op bands. Die kunnen op best veel plekken uit de voeten, maar er is in de regio weinig als het gaat om dance en hiphop. Als je naar de Limburgse podia kijkt, zie je dat Grenswerk relatief veel met dance doet, al hebben we op het gebied van hiphop nog wat te winnen. Daar willen we stappen in zetten. Plus, we willen de lokale scene hier ondersteunen en beter in beeld krijgen. Als coördinator talentontwikkeling heb ik uitgesproken dat het bij talentontwikkelingsprojecten belangrijk is om deze groepen te bedienen.”

Connecties leggen


The Break Out Sessions is een gezamenlijk initiatief van de drie deelnemende podia en kwam overeen met een idee en de ambities van danceproducer Samir Ait Moh, helft van het electrohouseduo Moksi. Hij gaf vorig jaar les in Grenswerk aan een aantal aspirerende producers, onder wie Luka Janssens uit Tegelen, die vervolgens tot een samenwerking leidde in de vorm van het nummer One Bad Bitch. “Dat heeft me aan het denken gezet”, vertelt Samir. “Ik weet hoe moeilijk het is om vanuit Venlo een stap nationaal of internationaal te maken. Er is geen grote scene, er is weinig verbinding onderling en de mensen die succesvol zijn, blijven niet in de regio. Mij is het gelukt om die stap te zetten, maar ik zie dat veel jongeren in Noord-Limburg dat niet hebben. Dat wil ik veranderen. Er waren twee missies die ik had met The Break Out Sessions: ik wilde die jonge muzikanten zelf leren kennen, zodat ik daarmee in contact kan blijven, en ik wil ook dat die jongeren zelf met elkaar in contact komen.” Waar bands elkaar nog wel eens tegenkomen op festivals en bij optredens, ligt dat voor songwriters en producers, die vaak in hun eigen studio werken, net even anders. “Er weinig momenten zijn waar ze elkaar kunnen ontmoeten.”

Groot denken

Samir voelde naar eigen zeggen schaamte toen hij de inzendingen voor de selectie van The Break Out Sessions aan het doornemen was. Niet omdat ze slecht waren, in tegendeel zelfs: hij was aangenaam verrast over de hoeveelheid goede makers in de regio. “Wie zijn die mensen? Ik had hun namen nooit gelezen en ik had hun liedjes nooit gehoord, terwijl het niveau best hoog was. De meesten kende elkaar ook helemaal niet. Dat was meteen de bevestiging dat het goed was om dit te doen. Ik zie nu dat er appgroepjes gemaakt zijn en dat zangeressen bij andere producers op bezoek gaan. Je ziet een week na het kamp al dingen gebeuren.” De danceproducer stelt dat het belangrijk is om andere muziekmakers te ontmoeten. “Je cirkel wordt steeds kleiner als je niemand meer leert kennen en vervolgens ga je veel voldoening halen uit dat je opa en oma het een vette plaat vinden. Dan vergeet je eigenlijk hoe groot je moet denken en hoe klein je bubbel is. Ik kan me voorstellen dat veel jongeren daarop vastlopen. Als je dan feedback vraagt aan een professional, valt het vaak tegen, omdat je niet hard genoeg groeit.”

Werk structureren


De 24-jarige Luka Janssens, aan wie Samir eerder lesgaf, was ook aanwezig bij het eerste schrijverskamp. “Ik merk dat als ik met mensen samenzit ik nieuwe dingen leer, ongeacht iemands ervaring”, beschrijft Luka. “Ik was sowieso heel benieuwd naar het talent in de regio. Ik dacht dat ik iedereen wel kende, maar twee derde van de deelnemers had ik nooit van gehoord, terwijl ze qua muziek in hetzelfde straatje zaten. Het is mooi om dan in de regio toch nog mensen te vinden die hetzelfde doen als jij.” Het uitgangspunt was om aan het einde van elke drie uur durende sessie een nummer nagenoeg af te hebben. “Het principe was dat je niet te veel in details moest treden. Je maakt een grote opzet en omdat je maar drie uur hebt voor een nummer, ga je snel aan het werk. Dat zorgt ervoor dat je snel leert te structuren. Vaak blijven mensen hangen in de details, waaronder ikzelf. Dit waren vooraf bepaalde samenwerkingen, je wist niet wat elkaars stijl is en je hebt er vocalisten bij waarvan je niet wist hoe ze erbij passen. Dat zorgde voor hele aparte resultaten.”



Goede sfeer


De efficiënte werkwijze wierp voor de Tegelse producer meteen z’n vruchten af. “Voorheen was ik soms veel tijd kwijt aan een nummer dat wel oké was, maar niet het beste nummer dat ik ooit gemaakt had. Het is beter om eerst veel nummers te maken en om dan de beste daarvan uit te kiezen om af te maken. Als het concept goed is, is het veel makkelijker om uit te bouwen.” Het leverde een dozijn aan nieuwe tracks op, waarvan hij er vijf heeft gemaakt met zangeres Janet Livv. “Ik moet meestal echt wennen aan mensen”, vertelt de Venlose vocaliste. “Ik zag Luka als eerste toen we bij Grenswerk in de bus stapten en ik dacht gelijk: ‘Oh, als iedereen net zoals Luka is, komt het goed.’ De hele sfeer in de bus was meteen heel fijn. Ik dacht: ‘Het wordt een leuke week.’ En dat was het ook. Dat ligt echt aan de mensen die er waren. Als er iemand tussenzit die niet volledig zijn energie geeft, merk je dat in de hele groep. Maar dat was hier niet het geval.” De tijd leek voorbij te vliegen, ondanks de lange dagen die er gemaakt werden in Wittelte. “Het ging heel snel voor mijn gevoel. Dat was echt bijzonder.”

Ga je studio uit


Hoewel Janet Livv al op Spotify te vinden is met de eigen geschreven nummers Pain Away en Too Much, vond ze The Break Out Sessions heel erg waardevol. “Voor mijn eigen sound had ik het niet per se nodig, maar ik wilde uit mijn bubbel stappen. Het was voor mij een uitdaging om in korte tijd veel te schrijven, want ik heb dat nooit echt gedaan. Ik heb nog nooit aan een schrijverskamp meegedaan, dus voor mij was het heel leerzaam. Het was super leuk. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, omdat ik dacht dat ik het lastig zou vinden. Ik ben niet zo goed met grote groepen, al kreeg ik hier echt veel energie van iedereen.” Ze adviseert songwriters om vaker het huis of hun studio uit te gaan. “Ik denk dat het goed is dat je een keer buiten de plek waar je woont muziek maakt. Je moet dan al naar die plek toe reizen en dan ben je in een rustige omgeving. Als je alleen maar op dezelfde plek, in dezelfde kamer muziek maakt, voelt het niet meer zo fresh. Tijdens deze sessies had je een rooster en je ging met verschillende mensen werken, dus je komt in zo’n flow, ook al vind je het eng. Dan wordt het gewoon leuk. Je leert het meeste van alles waar je bang van wordt. Ik tenminste. Ik vind nog steeds veel dingen eng. Ik word vaak nerveus, maar je moet een beetje een ‘fuck it’-attitude hebben.”



Limburg heeft aantrekkelijk makersklimaat


In vier dagen tijd zijn er maar liefst zeventig nieuwe nummers voortgekomen uit The Break Out Sessions. Een aantal hiervan wordt afgemaakt en onder begeleiding van Samir Ait Moh bij platenfirma’s en publishers voorgelegd. Volgens Luka Janssens heeft dit writerscamp hem veel opgeleverd. “Er zitten echt een paar nummers bij die tot mijn beste nummers ooit behoren, wat ik niet had verwacht. Er zijn ook nieuwe vriendschappen ontstaan. Je hebt ineens een diepe band met iemand, terwijl je ze maar een dagen gezien hebt. Ik heb nu connecties met mensen waarvan ik hun muziek tof vind en die ik ook echt ga supporten.” Wieneke Lamers noemt de eerste editie een groot succes. “Ik zou het tof vinden als wij dit jaarlijks kunnen laten terugkomen. Ik zie hier wel een doorgaande lijn in. Dat is wat mijn wens is.” Het zou goed zijn voor de regio, denkt ze. “Het uitgangspunt is vooral kruisbestuiving, dus makers ontmoeten uit je eigen regio en tools bieden om je verder te ontwikkelen met partijen uit de eigen omgeving en niet vanuit de Randstad. We hopen dat we kunnen laten zien dat Limburg ook een aantrekkelijk makersklimaat kan hebben.” Janet Livv verzekert in elk geval dat ze nog vaak in Venlo te vinden zal zijn, ook als ze landelijk doorbreekt. “Als er iets in Venlo gaande is, wil je er toch gewoon heen.”

door: Pierre Oitmann, 2022